Description
Del 1.
Hack Kampmann var den mest kapable tegner og akvarelmaler blandt arkitekter i en tid, hvor tegnefærdighed var en selvfølge. Bogen følger og efterforsker hans udvikling som tegner og maler – og som arkitekt.
kr. 398,00
Mageløse tegninger og “farvelader”, som Kampmann kaldte dem, viser en udvikling fra en tegner over gennemsnittet til en fuldkommen sublim beherskelse.
Del 1.
Hack Kampmann var den mest kapable tegner og akvarelmaler blandt arkitekter i en tid, hvor tegnefærdighed var en selvfølge. Bogen følger og efterforsker hans udvikling som tegner og maler – og som arkitekt.
Hack Kampmann del 1: Ungdom og uddannelse belyst gennem tegninger, akvareller og breve
Hack Kampmann var den mest kapable tegner og akvarelmaler blandt arkitekter i en tid, hvor tegnefærdighed var en selvfølge. Bogen følger og efterforsker hans udvikling som tegner og maler – og som arkitekt.
Hans talent uddybes og modnes gennem en utrættelig aktivitet, der efterhånden får øje og hånd til at følges simultant. Fra de tidlige lidt usikre skitser udvides repertoiret: tegning, farve, komposition og funktion. Han er maler, kunstner af gemyt; men tegningen anvendes i alle de funktioner, den har for en arkitekt: analytisk undersøgende, foreskrivende, rekonstruerende, opmålende, som notation, som erindringsbank eller slet og ret til at fastholde en stemning …
I bogen demonstreres denne udvikling hen imod en beherskelse af mediet, og den viser også, hvorfra mange af de motiver stammer, som han senere anvender i sin arkitektur.
Skitsebogen var Kampmanns tro følgesvend, som notesblokken er digterens. Han efterlod sig en ufattelig mængde skitser. Hertil kommer større gennemarbejdede tegninger og akvareller foruden sprudlende breve, der med øje for det burleske og med islæt af tungsind, viser frem imod behovet for en stedbunden arkitektur.
Bogen baserer sig på disse tusindvis af tegninger og knap så mange breve og kaster herved et præcist lys over de tanker, der lå til grund for projekter, som Kampmann senere udviklede.
Hack Kampmann er blandt helt store skikkelser i dansk arkitektur, som det beskrives i bind II. Hans værk omfatter byggerier i Jylland og senere i hovedstaden. Han er en ledende figur i overgangen fra eklekticismen og til den klassicisme, der kom til at præge begyndelsen af det 20. århundrede – lige før funktionalismen fejede den klassiske æstetik af bordet.