Køb for over 500 kr. giver fri forsendelse.

Shop

Arkitekten Halldor Gunnløgsson – Bygningskunstens forkæmper

kr. 395,00

Udkommer 4. april. Halldor Gunnløgsson var aldrig i tvivl: arkitektur er en kunstart. Det fastholdt han gennem hele karrieren også under ungdomsoprøret, der affejede ”kunst” som borgerlig dekadence. Han forsøgte oven købet i at indkredse, hvad han kaldte ”arkitektonisk tænkning” – velvidende, at verbalsproget ikke kan omspænde kunsten eller ”det uhåndgribelige”. Bogen viser Gunnløgssons omfattende livsværk som sin tids mest vindende deltager i arkitektkonkurrencer, som udøvende arkitekt, lærer og debattør.

Bygningskunstens forkæmper

Halldor Gunnløgsson var aldrig i tvivl: arkitektur er en kunstart; endda den måske vanskeligste at mestre, fordi så mange andre hensyn end de irrationelle eller kunstneriske skal imødekommes; og fordi den arbejder med en dimension mere end de øvrige kunstarter, nemlig rummet. I Halldors studietid og tidlige faglige karriere var ingen i tvivl om dette, og en lang forhistorie ledte frem hertil.

N.L. Høyen, Danmarks første kunsthistoriker, betonede allerede i midten af 1800-tallet[i] nødvendigheden af kunstens folkelige forankring. Det blev indledningen til en nationalromantisk bølge, som arkitekterne i høj grad tog til sig. Også nyklassicisterne gjorde arkitekturen til en folkesag med initiativer som Bedre Byggeskik, men med funktionalismens indtog svandt den folkelige opbakning. I Vitruvius’ trekant – skønhed, nytte, holdbarhed – skrumpede det ene ben: skønheden; og med en materialistisk udlægning af funktionalismen forsvandt det helt. Det var bla. baggrunden for den diskussion, der indtraf i midten af 1950’erne blandt arkitekterne og på arkitektskolen, – en diskussion om, hvorvidt arkitekterne skulle være kunstnere eller teknikere.

Halldor Gunnløgsson insisterede på, at arkitekterne fortsat skulle være bygningskunstnere, men en del valgte med sideblikke til honoraret at afstå fra kunsten.

ISBN: 978-87-92420-72-5 Kategori:

Beskrivelse

Halldor Gunnløgsson var aldrig i tvivl: arkitektur er en kunstart.

Det fastholdt han gennem hele karrieren også under ungdomsoprøret, der affejede ”kunst” som borgerlig dekadence. Han forsøgte oven købet i at indkredse, hvad han kaldte ”arkitektonisk tænkning” – velvidende, at verbalsproget ikke kan omspænde kunsten eller ”det uhåndgribelige”.

Bogen viser Gunnløgssons omfattende livsværk som sin tids mest vindende deltager i arkitektkonkurrencer, som udøvende arkitekt, lærer og debattør.

Halldor Gunnløgsson var aldrig i tvivl: arkitektur er en kunstart.

Det fastholdt han gennem hele karrieren også under ungdomsoprøret, der affejede ”kunst” som borgerlig dekadence. Han forsøgte oven købet i at indkredse, hvad han kaldte ”arkitektonisk tænkning” – velvidende, at verbalsproget ikke kan omspænde kunsten eller ”det uhåndgribelige”.

Hans tidlige arbejder som Tårnby- og Fredericia rådhuse (s.m. Jørn Nielsen) står stadig friske som gesamtkunstværker, hvor helhed til mindste detalje som dørgreb spiller sammen i en disciplineret perfektion. Hans sublime hus i Rungsted blev et verdensberømt ikon og et lærestykke i konstruktiv logik.
I Uglegårdsskolen, “Danmarks bedste skole”, viste han en frodighed i en frisættende, uformel arkitektur gennemført med samme kompromisløse konsistens som de mere kølige værker.

Han var det skarpeste intellekt blandt datidens arkitekter og forkæmper for bygningskunsten, som arkitekterne selv havde svigtet: ”Arkitekterne forkastede det kunstneriske i deres fag. … Det blev skæbnesvangert … Man svigtede humanismen og det irrationelle. Spørgsmålet er, om ikke arkitekterne derved mistede den rolle i byggeprocessen, som bør tilkomme dem.”

Bogen viser Gunnløgssons omfattende livsværk som sin tids mest vindende deltager i arkitektkonkurrencer, som udøvende arkitekt, lærer og debattør. Han spurgte i en forelæsning: ”Skal vi bygge i stil, eller skal vi være os selv?” Selv var han det sidste.

Hans værker og tænkning har stadig bud til en forvirret tid.

  • Medforfatter :: Jørgen Hegner Christiansen
  • Redaktion :: Kim Dirckinck-Holmfeld
  • Sideantal :: 320
  • Udgave :: 1.
  • Indbinding :: Helbind